Magyar minibusz a nemzetközi versenyen: az Inter Traction Electrics Kft. legújabb fejlesztése a Minibus Euro Test 2024-en

Események

A Minibus of the Year 2025 díjért hat jármű szállt versenybe. A magyar induló a kép bal oldalán látható

Magyar minibusz a nemzetközi versenyen: az Inter Traction Electrics Kft. legújabb fejlesztése a Minibus Euro Test 2024-en

Hasonlóan az „Az év tehergépjárműve” és „Az év autóbusza” díjakhoz, egy 21 országból érkező szakmai zsűri egy nagy volumenű összehasonlító teszten „Az év minibusza” díjat is odaítéli az arra érdemes járműnek. Idén negyedik alkalommal érkeztek Európa országaiból felépítményezők és gyártók a megmérettetésre.

A verseny történetében elsőként vett részt magyar indulóként az ITK Csoporthoz tartozó Inter Traction Electrics Kft. (ITE) a 2024-es Minibus Euro Testen Madridban, bemutatva legújabb városi közlekedési megoldását. A Mercedes-Benz REFORM-S City Max jármű a cég debreceni gyárában készült, kifejezetten magyar igényekre szabva, városi használatra. Az ITE az egyetlen nem elektromos hajtáslánccal szerelt járművel indult a versenyen, bemutatva egy olyan innovatív, ugyanakkor költséghatékony városi közlekedési eszközt, amely egyszerre nyújt megoldást a környezetvédelmi kihívásokra és az üzemeltetési kérdésekre.

A Debrecenben tervezett és gyártott REFORM-S City Max akár 29 fő befogadására is alkalmas, és a két ajtós kialakításának köszönhetően biztosítja a gyorsutasáramlást. A hátul található két szárnyú, elektromos ajtón keresztül garantálható a gyors és akadálymentes leszállás, míg a szintén elektromos első ajtónál a sofőr gördülékenyen tudja ellenőrizni a felszállást. Kompakt kialakítása miatt kiváló választás a kisebb települések és szűk városi utak számára, hiszen mindössze alig több, mint hét méteres hosszával (7 367mm) könnyedén veszi az éles kanyarokat és a szűk, óvárosi területekre is könnyen el tud jutni. Emellett pedig kiváló megoldást jelenthet azokon a hosszabb távú, alacsony kihasználtságú, helyközi útvonalakon is, aminek a kiszolgálása évek óta kevésbé gazdaságos, nagy méretű autóbuszokkal történik. A jármű mozgáskorlátozott és babakocsival utazó utasok számára is optimalizált, hiszen hátsó ajtajánál rámpa segíti a le- és felszállást a buszon belül pedig kialakított hely van részükre.

A 29 férőhelyes minibusz az ITE debreceni gyárában készült_

A dízel motorral, kilenc sebességes automata sebességváltóval szerelt jármű a zsűri érdeklődését is felkeltette a kizárólag elektromos indulók között a madridi mezőnyben. Összehasonlításban a többi versenyzővel azonban kiderült, hogy a sokkal kedvezőbb ár mellett környezetvédelmi szempontokat vizsgálva is megállja a helyét a magyar minibusz. A jármű üzemanyagtankja feltölthető a Magyarországon még kevéssé ismert, de tőlünk nyugatra már mindennapi közlekedésben is használható környezetbarát HVO-üzemanyaggal (hidrogénezett növényi olaj), amely akár 90%-kal is csökkentheti az üvegházhatású gázkibocsátást. Ez elterjedésével fontos alternatívát jelenthet azoknak a településeknek is, ahol a teljesen elektromos közlekedés egyelőre nem megvalósítható.

Az ITE a versenyen való részvételével bizonyította elkötelezettségét a fenntartható városi közlekedés iránt, miközben felhívta a figyelmet arra, hogy a hagyományos hajtásláncok továbbra is relevánsak lehetnek a modern városok számára. Az esemény ideális platform volt arra, hogy a vállalat bemutassa technológiai fejlesztéseit, melyek hozzájárulhatnak a városi közlekedés jövőjének formálásához.